Nieuws van Johan Luijendijk

Politici zijn net mensen

Tsja, politici zijn net mensen, soms ook onnavolgbaar. In de raad van 7 oktober werd de derde bestuursrapportage van 2013 besproken. Een goed leesbare rapportage met alle benodigde informatie, op tijd geleverd. En dat is een compliment waard. Jarenlang hebben we vanuit de raad aangedrongen op tijdige en goede informatie. Eindelijk is het zover. De complimenten werden dan ook door alle partijen uitgesproken. Maar, wat schetst mijn verbazing?

Meer hergebruik van afval

Het gaat goed in Zutphen met de afvalscheiding. Het apart ingezamelde plastic is succesvol en levert een directe besparing op, voor milieu en de portemonnee. Als GroenLinks zien we al jaren dat er nog veel meer winst te behalen valt. Onze motie uit 2011 is nog niet uitgevoerd, dus hebben we het college vragen gesteld.

Meer ambitie bij het Plein

De gemeenteraad mocht zich uitspreken over de voorgestelde begroting 2014 van het Plein. GroenLinks deed een wijzigingsvoorstel, zodat concreter gesteld werd dat we meer ambitie van het Plein verwachten om mensen te helpen weer mee te doen. De volledige raad was het met GroenLinks eens en stemde in.

15 juni: Groene lintje!

Na het succes van afgelopen jaar reikt GroenLinks ook dit jaar een groen lintje uit. Dit keer aan mensen, bedrijven of instellingen die sociaal werken, mensen een kans geven om mee te doen. Wie nomineer jij voor het groene lintje 2013? Stuur je inzending naar zutphen@groenlinks.nl!

Visie GL transities sociaal domein staat als een huis

Handen uit de mouwen voor hen die dat kunnen, hulp voor hen die het echt nodig hebben en weg met de verkokering. Dat is hoe GroenLinks Zutphen de zorgtaken wil oppakken die het rijk binnenkort massaal overlaat aan de gemeenten, met minder geld wel te verstaan!

Twee pittige moties

Maandag 11 maart kreeg wethouder la Rose twee pittige moties voor de kiezen. Een motie van wantrouwen van de SP en één van afkeuring van VVD, CDA, BurgerBelang, Stadsbelang en ChristenUnie.