Nieuws van Liza Luesink

GroenLinks: in onze historie schuilt onze vernieuwingskracht

Zutphen liep zo’n 1000 jaar geleden op de troepen vooruit. Volgens stadsarcheoloog Groothedde was onze stadskern zelfs een van de belangrijkste schakels in de vroegstedelijke ontwikkeling van het land. In onze historie schuilt onze vernieuwingskracht. Als we om ons heen kijken in Zutphen zien we trots. Soms verborgen onder een Achterhoeks laagje bescheidenheid, maar wel trots. We zien iedere week weer mooiere foto’s op ‘Je bent een echte Zutphenees als…’ We zien inwoners die met ideeën komen het water in Zutphen nog mooier kunnen maken. En we zien nog veel meer.

Afscheidsspeech voor Arnold Gerritsen

Arnold Gerritsen

Op 29 januari werd burgemeester Arnold Gerritsen voor de laatste maal toegesproken in een speciale raadsvergadering ter gelegenheid van zijn afscheid. Dit item bevat de tekst van fractievoorzitter Liza Luesink.

Beste leden, beste lezers,

Liza Luesink

Omdat niet iedereen bij de ledenavond aanwezig was, hierbij een update! Naar voorbeeld van Jesse Klaver vanuit de fractievoorzitter (Liza). Dit is meteen één van de afspraken die we gemaakt hebben: we gaan jullie (nog) vaker bijpraten!

Laatste aflevering van de soap ‘Politiek Zutphen’?

“Laat het hierna achter u” adviseerde Wim Dijkstra ons bij de presentatie van zijn rapport. Bijna halverwege de collegeperiode is tijdens de raadsvergadering van 16 november jl. René Sueters van Burgerbelang benoemd als vijfde wethouder. De coalitie bestaat hiermee uit zes partijen (met 16 van de 29 zetels): VVD (3), CDA (2), CU (1), PvdA (3), Burgerbelang (4) en GroenLinks (3). In de update van 17 oktober en in het persbericht van de heer Dijkstra konden jullie de recente ontwikkelingen volgen. Hierbij hopelijk de laatste aflevering!

Initiatiefvoorstel 2GetThere unaniem aangenomen!

Als raadslid zet je je in om je steentje bij te dragen aan de gemeente. Vaak denk je mee of stuur je bij, maar deze keer heb ik zelf richting kunnen geven. Het afgelopen jaar ben ik aan de slag gegaan om iets concreets te doen met de speerpunten Werk, Preventie & Vroegsignalering specifiek gericht op jeugdwerkloosheid en schooluitval. Samen met de fractie of alleen heb ik gesproken met of meegelopen bij initiatieven en organisaties die zich hiermee bezighouden. Heel leerzaam! Dit heeft, in samenwerking met de mensen die er echt verstand van hebben, geleid tot mijn eerste initiatiefvoorstel. Vervolgens moet je nog zorgen dat andere partijen je voorstel steunen. Op 21 september jl. heb ik een informerende forumvergadering georganiseerd waarbij professionals en jongeren samen met mij met de andere partijen in gesprek gingen. Jongeren kunnen het beste zelf verwoorden waar zij wel of geen behoefte hebben en was voor iedereen een mooi gesprek. Vervolgens op 12 oktober jl. een oordeelsvormende vergadering en op 2 november jl. hebben alle raadsleden unaniem ingestemd met het voorstel. Mijn eerste echte resultaat in de raad!

Gevolgen Participatiewet op kwetsbare jongeren

De veranderingen die met de Participatiewet op 1 januari dit jaar zijn ingegaan hebben grote gevolgen voor kwetsbare jongeren. Naar aanleiding van onze vraag in het vragenkwartier op 1 juni vertelde de wethouder dat zij hierover contact zoekt met de bestuurders uit de arbeidsregio om samen een duidelijk signaal af te geven aan het Rijk.