Nieuws van Sylvie Uenk

Motie Blauwboek

Berkelmeander Wijnhofstraat

Maandag 10 april jl. heeft onze fractie samen met de Stadspartij en PvdA de motie Blauwboek ingediend. Afgelopen maanden heeft forumlid Sylvie Uenk met deze partijen en een aantal inhoudelijk deskundigen (ecologen, landschappers, watermensen) gewerkt aan het Blauwboek. Een boekwerk dat boordevol voorstellen staat van inwoners voor het water in Zutphen en Warnsveld.

Toekomst van De Kaardebol

Erve Eme, De Kaardebol

Maandag 10 april jl. stond het onderwerp 'toekomstscenario's voor De Kaardebol /Kas' op de agenda van het forum.
Alle fracties konden hun voorkeur uitspreken. Vanuit Groenlinks deed Sylvie Uenk het woord:
" Fijn dat bij het vorig forum zowel wethouder Sueters vanuit de portefeuille Grondzaken en wethouder Pennings vanuit Duurzaamheid aan tafel zaten. Want helder is dat het bij de Kaardebol niet enkel om een financieel vraagstuk gaat.'

Neem de betrokken inwoner serieus!

Een mooiere locatie kan je niet bedenken voor de inspiratiesessie over de samenwerking tussen overheid en burgers. En die burgers waren er: de Burgerzaal zat vol. Betrokken, maar ook boze, burgers. Dat bleek later pas toen de discussie buiten de zaal losbarstte op straat en op social media.

Pieter Winsemius, oud-minister van Milieu en jarenlang lid van de WRR, was uitgenodigd door het gemeentebestuur om ons te inspireren in het thema ‘meer lef, ruimte en tempo in samenwerking’.

'Motie actief tegengaan oplaten ballonnen' aangenomen!

Koningsdagballonnen op strand

Onze motie ‘actief tegengaan oplaten ballonnen’ is 20 juni j.l. aangenomen in de raad! We konden op steun rekenen van de Stadspartij, SP, PvdA, VVD en fractie van Vliet (17 zetels). Zo hebben we weer een stapje dichter bij een duurzame wereld gezet: minder zwerfafval, minder dierenleed en minder brandgevaar.

GroenLinks pleit voor verbod oplaten ballonnen

Koningsdagballonnen op strand

In de raadsvergadering van 9 mei diende GroenLinks Zutphen-Warnsveld een motie in om een verbod van het oplaten van ballonnen en wensballonnen door te voeren. Eind 2014 heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen die gemeenten oproept om het oplaten van ballonnen actief tegen te gaan. Steeds meer gemeenten verbieden het oplaten van ballonnen. GroenLinks Zutphen-Warnsveld GroenLinks vindt het de hoogste tijd om hier lokaal gevolg aan te geven en pleit nu net als veel andere gemeenten voor een verbod op het oplaten van ballonnen.

Windenergie ja!

Windenergie

Wij, Groenlinks Zutphen-Warnsveld, zijn voor plaatsing van windturbines in onze regio. Met de lokale opwekking van windenergie dragen we flink bij aan onze duurzame energiedoelstellingen. De plek voor de windturbines moet natuurlijk passen binnen alle natuur- en milieuregelgeving. Met een grote rol voor lokale energiecoöperaties zorgen we er voor dat (een deel van de) opbrengsten geïnvesteerd worden in mooie projecten ten goede van de lokale gemeenschap.