Samen met de Stadspartij hebben wij in navolging van de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Nijmegen, Haarlem, Groningen, Breda, Arnhem, Tilburg, Enkhuizen, Leiden en Gouda gevraagd om te stoppen met de verspreiding van ongevraagd en ongeadresseerd reclamedrukwerk.

Het invoeren van de ja-ja-sticker zorgt er namelijk voor dat bij het ontbreken van die sticker of überhaupt een sticker op je brievenbus er niet meer automatisch reclamefolders bezorgd worden.

Gisteravond heb ik hierover in de raad gesproken en gepleit voor aanpassing van de regels ten aanzien van de brievenbusstickers: lees hier mijn betoog. De stemming is uiteindelijk gestaakt met 14 voor en 14 tegen. Dit betekent dat we in de volgende raadsvergadering nog een keer over deze motie zullen gaan stemmen.

Er waren gisteravond een paar tegengeluiden te horen. Zo miste een financiële onderbouwing en zouden sportverenigingen door het verdwijnen van de folders hun extra inkomsten kunnen verliezen.

In de eerste plaats verwachten wij dat de brievenbussticker, die nu al aangeboden wordt door de gemeente, zonder enige moeite door de reclame- en drukwerksector gefinancierd en verspreid zal worden. En tekst en uitleg over het gebruik van deze brievenbussticker kan via de gebruikelijke kanalen naar de inwoners van Zutphen gecommuniceerd worden, zoals de websites van de gemeente en Circulus Berkelmilieu en de huis-aan-huis-bladen. Ook vinden wij dat je de circulatie van (oud) papier niet in stand moet houden als een soort verkapte bron van inkomsten voor verenigingen. Hoe mooi hergebruik ook is, er zit een hele keten van productie, verspreiding en weer inzameling achter, met een hoop onnodige transportkosten en vooral belasting van het milieu.

We zijn heel benieuwd wat de uitslag van de volgende stemming wordt. Samen met de Stadspartij blijven wij pleiten voor bewuster leven en bewust kiezen voor, in dit geval, wel of geen ongeadresseerd reclamedrukwerk. Een keuze waarmee je moeiteloos een besparing van papier en milieu kunt realiseren. De huidige tijd en het klimaat vragen om bewustzijn en niet om het automatisch verspillen.

En inwoners die graag of uit nood de reclamefolders lezen, kunnen deze blijven ontvangen. We laten nu alleen de keuze aan de mensen zelf; er is geen sprake van dwang of betutteling. Wil je reclamedrukwerk blijven ontvangen, dan plak je de ja-ja-sticker op je brievenbus.

Wordt vervolgd,

Martine Westerik