Irene Kleinrensink

Lid campagneteam

Ik ben Irene Kleinrensink, geboren in Zutphen, getogen in Warnsveld en de binnenstad van Zutphen. Na wat omzwervingen door Groningen en provincie Utrecht woon ik sinds 14 jaar weer in het mooiste stadje ter wereld.

Stel je voor….
Eerlijk delen vinden we heel normaal

Stel je voor dat we eerlijk delen heel normaal vinden, hier, nu, elders, altijd. Ik denk hierbij aan mensen in onze stad, ons land maar ook de rest van de wereld. Ik denk hierbij aan nu, maar zeker ook aan de toekomst.

Er is veel oneerlijkheid in de wereld: honger, armoede, oorlog, onderdrukking. Dit is natuurlijk vanuit de (gemeente)politiek niet zomaar op te lossen. Wel kunnen we zorgen dat mensen die deze ellende ontvluchten welkom zijn, dat we onze ogen niet sluiten en dat we zichtbaar maken wat er gebeurt. Ik merk vaak dat oneerlijkheid en onrechtvaardigheid me boos maakt, maar die boosheid heeft geen zin. Ik wil deze energie omzetten in positieve acties. Daarom heb ik bijvoorbeeld vorig jaar meegelopen met de Nacht van de Vluchteling om zo veel mogelijk geld in te zamelen voor vluchtelingen. Deze actie helpt vluchtelingen en ontheemden onder andere aan onderdak, voedsel, sanitaire voorzieningen en medische zorg. Deze noodhulp is van levensbelang voor vluchtelingen in een humanitaire crisis. Ook in onze eigen gemeente kunnen we ons samen met de andere Zutphense GroenLinksers en inwoners van Zutphen en Warnsveld inzetten. We kunnen keuzes maken die bijdragen aan eerlijke handel (fairtrade) zodat mensen voor een fatsoenlijk loon werken zonder de aarde stuk te maken. Voor dit soort zaken wil ik me vol passie inzetten en anderen overtuigen hetzelfde te doen.

En dichter bij huis: ook in Zutphen zijn gezinnen die onder de armoedegrens leven. Mensen die niet weten hoe ze hun gezin elke dag gezond kunnen voeden, laat staan geld hebben voor “luxe” zaken als sport, uitjes en bijvoorbeeld speelgoed. Hier wil ik verandering in brengen. "Zwerfspeelgoed" is hiervan al een mooi voorbeeld, een mooi begin… maar nog lang niet voldoende! Er zijn wat mij betreft veel meer van dit soort creatieve ideeën nodig om daadwerkelijk een verschil te maken. Hier liggen kansen die ik niet onbenut wil laten en daar wil ik met GroenLinks actief mee aan de slag.

Ook kennis kan je eerlijk delen, niet iedereen is zich bewust van wat de gemeentepolitiek voor ons kan betekenen. Samen met mensen uit andere politieke partijen hebben wij FrisZ opgericht, om politiek toegankelijker te maken en ook om jongeren te betrekken bij wat er speelt in onze gemeente. Juist het samenwerken met verschillende partijen geeft veel mogelijkheden, kansen en energie.

Eerlijk delen gaat ook over onze planeet. Eeuwenlang hebben we onze aarde verwaarloosd en dat gaat nog steeds in rap tempo door. De aandacht voor dit onderwerp neemt wereldwijd wel toe maar dat is op dit moment nog verre van toereikend. We moeten ons ervan bewust zijn dat we onze aarde niet alleen delen met onze kinderen, maar ook met onze kleinkinderen en hún kleinkinderen. Er zijn lokaal eenvoudige en doeltreffende maatregelen mogelijk die een stap in de goede richting betekenen. Hierbij denk ik aan zonnepanelen op veel Warnsveldse en Zutphense daken, meer windmolens, een plastictasjes-vrije gemeente en vooral een merkbaar groeiend bewustzijn bij de inwoners van onze gemeente.