Eerste reactie op de conceptversie van de Regionale Energiestrategie Eind maart publiceerde de CleanTech Regio het concept van haar eerste regionale energiestrategie, de zogeheten ‘concept-RES’. De RES is de regionale invulling van het Nationaal Energieakkoord en het klimaatverdrag van Parijs.

Aan de CleanTech regio doen behalve Zutphen ook Apeldoorn, Deventer, Lochem, Voorst, Brummen, Epe en Heerde mee. Echter, in dit geval is Deventer ingedeeld bij een andere RES-regio.

De concept-RES laat een behoorlijke inspanning zien om energieneutraal te worden. Zutphen heeft zich bijvoorbeeld tot taak gesteld om tot 2030 12 nieuwe windmolens te plaatsen, naast een aanzienlijke uitbreiding van het aantal zonnevelden en een flinke energiebesparing. Daarmee wordt regionaal 1,23 terawattuur (TWh) aan schone energie opgewekt. Dat is op zichzelf voldoende voor het Klimaatakkoord, maar is nog niet voldoende voor de afspraken die de gemeenten in de CleanTech Regio eerder samen maakten en die aansluiten bij het Gelders Energie Akkoord. Uiteindelijk zal er dus meer moeten gebeuren om energieneutraal te worden.

Onze fractie heeft een aantal wensen voor de verdere uitwerking van de RES gedormuleerd. Eén wens is dat de lokale gemeenschap van die windmolens en zonnevelden profiteert, onder meer door er zelf eigenaar van te zijn. Een tweede wens is dat de opwekking van duurzame energie door de lokale gemeenschap wordt gebruikt om huishoudens met lage inkomens goedkope energie te leveren (zoals nu bij het nieuwe zonnepark Revelhorst). Een derde belangrijke wens is dat de windmolens en de zonnevelden landschappelijk goed worden ingepast. Zelf heb ik mijn bedenkingen bij het geplande windmolencluster ten zuiden van Leesten. Maar ik denk ook dat daar wel alternatieven voor zijn, zonder dat je de ambitie richting energieneutraliteit hoeft te verlagen.