GroenLinks wil dat winkels stoppen met het gratis weggeven van plastic tassen. Plastic tassen belanden in de oceaan en vormen een 'plastic soep'. Dit leidt tot plastic in dieren en gif in de voedselketen. Om te laten zien hoe we een einde kunnen maken aan de plastic soep ruilen we in de week van 10 tot 17 april plastic tasjes om voor herbruikbare boodschappentassen. Dit gebeurt op de markt en verschillende supermarkten in Zutphen en Warnsveld.

Elke Europeaan gebruikt gemiddeld tweehonderd plastic tasjes per jaar. Plastic tassen worden vaak maar één keer gebruikt, terwijl het honderden jaren duurt voordat ze in de natuur zijn afgebroken. Veel van deze wegwerptasjes eindigen snel in de plastic soep in onze zeeën en oceanen. Plastic tasjes die in het water belanden worden vaak ingeslikt door walvissen, zeehonden en zeemeeuwen en dat kan dodelijk zijn. Elk jaar sterven miljoenen zeedieren vanwege plastic in hun maag.

Bas Eickhout, Europees lijstrekker van GroenLinks: “Meer dan negentig procent van de vogels rond de Noordzee heeft plastic in hun maag en onlangs bleek er meer plastic dan vis in de Donau te zitten. Dat kunnen we nu stoppen.”

GroenLinks Zutphen voert actie tegen de plastic soep.
Wie: Fractie, bestuur en actieve leden van GLZutphen
Wat: omruilen van plastic tassen tegen duurzame shoppers.

Datum: van 11 tot 17 april
Waar: markt en supermarkten in Zutphen en Warnsveld.

Komende week stemt het Europees Parlement over de voorstellen van de Deense Groene Europarlementariër Margrete Auken om het gebruik van plastic tassen de komende jaren met tachtig procent laten dalen. Daar kan je hier meer over lezen: https://groenlinks.nl/nieuws/milieucommissie-europarlement-wil-einde-aan-plastic-tasjes