Eefde-West, het gebied ten noorden van het Twentekanaal, tegenover De Mars, is een agrarisch gebied waar de afgelopen tijd veel onrust is geweest. Dat heeft te maken met een opeenstapeling van ontwikkelingen, zoals de aanleg van de rondweg, de stank van de GMB en een wellicht hoger dan gemiddeld aantal kankerpatiënten.

Steen des aanstoots is momenteel het voornemen om in dit gebied twee grote windmolens te plaatsen en een derde aan de zuidkant van het kanaal. GroenLinks vindt dat de bewoners een punt hebben, namelijk dat de leefbaarheid en het landschap hierdoor onder druk komen te staan.
Daarom hebben wij contact gezocht met de bewoners van het gebied.

We hebben een motie opgesteld die het College vraagt om in het overleg met de bewoners de zorgen van de raad over te brengen en ruimte te bieden aan positieve acties rond leefbaarheid en behoud van het landschap. De motie werd mede ingediend door het CDA. De bewoners hadden graag gezien dat de motie ook een stokje voor de windmolens stak, maar daarin verschillen wij van mening. ‘We agree on what we disagree’, zouden ze in Engeland zeggen.

De motie is besproken in de forumvergadering van 25 maart jl. De dag erna vond de startbijeenkomst plaats van de Contactgroep Eefde-West, waarin bewoners en de gemeenten Zutphen en Lochem voortaan met elkaar overleggen. Wethouder Annelies de Jonge heeft hier de zorgen van de gemeenteraad overgebracht. Vervolgens ontstond er een constructief gesprek, ook over de acties om het gebied leefbaar en aantrekkelijk te houden. De Gebiedsvisie van de Dorpsraad Eefde uit 2016 wordt weer uitgangspunt voor een aantal van deze acties.
Dus toen de motie op 8 april op de agenda van de gemeenteraad stond, was het succes in feite al behaald. Het in stemming brengen zou niet heel veel toevoegen. GroenLinks en CDA hebben voorgesteld om de motie aan te houden. Daardoor kunnen we in een later stadium beslissen of stemmen nog zin heeft. We blijven de ontwikkelingen kritisch volgen en door de motie aan te houden kunnen we deze aan de actualiteit aanpassen als dat nodig blijkt.