Samen met de Stadspartij, CDA en de afsplitsing Kies Lokaal! heeft GroenLinks een motie ingediend om het middel glyfosaat (Round-Up) in de pachtcontracten die de gemeente met grondgebruikers sluit te verbieden.

Het initiatief lag bij de Stadspartij.Glyfosaat doodt niet alleen het oude gewas en de kruiden die daartussen groeien. Glyfosaat doodt ook het leven in de bodem en de sloot. Volgens de Wereld Gezondheids Organisatie is glyfosaat waarschijnlijk kankerverwekkend. Tuincentra verkopen het sinds 2015 niet meer. Ook de gemeente Zutphen past al jaren geen glyfosaat meer toe, zoals trouwens bijna geen elke gemeente in Nederland. Bijna was glyfosaat in heel Europa verboden. Maar helaas heeft de Europese Raad onder druk van de industrie het middel nog vijf jaar verlenging gegeven. Dus moeten we als gemeente zélf maatregelen nemen om bodem en grondwater te beschermen. De motie is met een zeer ruime meerderheid aangenomen.