Maandag heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met de Nota Mobiliteit in de Binnenstad (van GroenLinks-wethouder Harry Matser).

Deze nota introduceert het zg. STOP-principe: bij de inrichting van het centrum worden de volgende regels gehanteerd: eerst de voetganger (S = Stappen), daarna de fietser (T= Trappen), vervolgens het OV (O) en ten slotte de personenauto (P). Dit principe is eerder met succes toegepast in een aantal Belgische steden. Ook zet de nota in op een bevoorrading van de winkels met behulp van elektrische karretjes vanuit een stadsdistributiepunt.

Onze fractie heeft uiteraard van harte met de nota ingestemd. Wel hebben we de wethouder drie aandachtspunten meegegeven:

1. Het behoud van de gratis fietsenstalling bij het station weegt voor ons heel zwaar,
  2. We zien graag dat het initiatief voor kleinschalig elektrisch vervoer naar de binnenstad, speciaal voor ouderen, door de gemeente wordt gestimuleerd (er bestaat hiervoor een burgerinitiatief)
  3. Er moeten meer fietsvoorzieningen in en rond de binnenstad komen om het gebruik van de fiets te bevorderen.

GroenLinks komt hier binnenkort met een initiatiefvoorstel.