Na Wageningen is het coalitieakkoord van Zutphen het meest concreet over het klimaatbeleid en scoort maar liefst 18 van de 20 punten. “Hoewel de meeste gemeenten in vier jaar tijd enorm vooruit zijn gegaan in aandacht voor het klimaatbeleid, ontbreken echt concrete doelstellingen bij veel Gelderse gemeenten”, aldus voorzitter Asje van Dijk van het Gelders Energie Akkoord. Het is natuurlijk niet vreemd dat Wageningen en Zutphen een positieve uitzondering zijn. In beide gemeenten werd GroenLinks de grootste partij na de verkiezingen van 21 maart 2018.

“Tijdens de formatie sloten we in het buitengebied van Warnsveld onder een groen dak met zonnepanelen het akkoord over het toevoegen van een ambitieus energie- en klimaatdoel en het speerpunt ‘Zutphen in 2030 energieneutraal’. De basis die we hier legden was zo sterk dat dit ook een van de eerste punten was die we naar buiten brachten. Gaaf dat het Gelders Energieakkoord onze energie hierop heeft opgemerkt en Zutphen een positieve uitzondering genoemd wordt. Daar mogen we best trots op zijn!”

aldus Liza Luesink fractievoorzitter van GroenLinks en leider van de formatie.

Lees hier het persbericht van het Gelders Energie Akkoord: http://www.geldersenergieakkoord.nl/nieuws-evenementen/wageningen-rheden-en-zutphen-meest-klimaatbestendige-gemeentes-van-gelderla

En hier het juryrapport: http://www.geldersenergieakkoord.nl/images/uploads/GEA_rapportage_coalitieakkoorden_juni_18.pdf

Nadere inlichtingen:

Formatie: Liza Luesink, fractievoorzitter GroenLinks